as my followers

sila tekan dua atau tiga kali sehari

Monday, February 7, 2011

penyelarasan semester universiti di malaysia?


Assalammualaikum… apa khabar? Harapnya khabar baik semua…
Seperti sedia maklum, sekarang ini masa bagi setiap semester bagu universiti-universiti di Malaysia diselaraskan. Dengan itu, tiada lagi “universiti ini cuti awal, cuti lewat”.
Petang tadi, aku telah jamming di jalan raya dengan deretan kenderaan terutamanya motokar. Rasanya kebanyakkan dari mereka dalam perjalanan pulang ke rumah masing-masing memandangkan esok hari isnin, hari paling menyeronokkan bagi pekerja-pekerja seperti mereka. ..















jamming di jalan raya... suasana dirakamkan pada pukul 6.30 di laluan pantai timur
Apa kaitannya penyelarasan universiti dengan jamming di jalan raya?
Aku terfikir.. kalau lah setiap kali musim cuti semester, semua pelajar akan mengalami suasana seperti ini. Bayangkan semua universiti di Satu Malaysia ingin pulang ke kampung halaman masing-masing… mesti sibuk gila babi* jalan raya tersebut.
Bagi yang menaiki bas seperti aku dan rakan-rakan, pastinya berebut-rebut merebut rebut tiket bas.. aku bukan orang kaya yang mampu untuk sekeping tiket kapal terbang.. jadi terpaksa lah naik bas… lepas ini, pasti aka nada bas-bas tambahan yang akan memeningkan kepala otak semua pelajar… dengan masalah masa, masalah tak cukup tempat dan sebagainya…















adakah nasib cuti semester bagi pelajar akan menyerupai nasib cuti raya?
Jadi, hanya satu sahaja harapan aku… aku berharap agar penyelarasan universiti di Satu Malaysia akan di kaji balik.. sila fikirkan nasib kami sebagai pelajar, bukan nasib kamu sebagai menteri..
Sekian terima kaseyyyyyyyyyyyy!

6 comments:

Suka Jam said...

Yaa.. dgr2 penyelarasan ni sebagai usaha untuk menarik pelajar dari eropah datang belajar ke Malaysia. Pendapat aku, tak setuju sangat la IPTA di Malaysia ni dipenuhi pelajar asing. Kalau IPTS ok lah. Cuma takut datang sebagai pelajar, tapi sampai jadi penipu, perosak anak malaysia, pengedar dadah, jadi pelacur, last2 jadi PATI. Kununnya untuk persaingan sihat di antara pelajar malaysia dan foreigner.
Elok benar kalau IPTA di Malaysia ni dipenuhi oleh pelajar Malaysia sendiri. Dapat belajar dengan tenang dalam bahasa kebangsaan.
Pak menteri sekarang terlalu mengejar nama, kemasyuran, dan pangkat. Yang jadi mangsa orang2 bawah mcm kita la.. huhhu!! sedih tengok keadaan mcm ni.

Cik Nathrah said...

tp aku rase x lah seteruk camni..jem tu terok sgt sbb sume org balik kg..termasok la mak bapak student u. tp kalau student je x seterok ni aku rase. maybe tiket bas n tren je yg akan abes dgn cpt.

Mohd Syukri said...

mmg gler r!...hAhAhA!mse 2 mmg jam gler babinye...

zalizalu said...

@Suka Jam : kalau dari eropah takpe laa jugak.. tapi kalau mat2 negro? skang ni penuh dengan lambakkan negro2.. baru pagi tadi kuar surat khabar, perempuan negro bertelanjang... bagi aku, kalau nak tarik pelajar2 foreign, lebih baik tukar sistem pendidikan dulu.. baru betul.. bagi rangking universiti Satu Malaysia naik...

kat uia, ramai negro.. amik master ilmu wahyu.. dorang ok jer.. alim.. cuma ada sebahagian jer yg amik degree... yg bangang2... g kelas malas.. present ntah pape...orang arab pon sama...mungkin kerajaan perlu fikir balik cadangan nak amik foreign student

zalizalu said...

@Cik Nathrah : saya dah pernah alami kejadian ini...masa tu universiti saya cuti... jam dari pintu kuar sampai lebuhraya gombak... tu baru satu universiti yang tak sama cutinya dengan universiti lain... bayangkan kalau universiti di Satu Malaysia cuti serentak T_T

@Mohd Syukri : bestnya nama kamu... hehe.. betul tu Mohd Syukri..memang jam sampai gila tutttttt.. hahaha

*saya bukan bersikap anti-kerajaan , cuma kena ingat la, semua yang kerajaan buat, ada kesan kepada rakyat sama ada baik mahupun buruk..

*terima kasih sudi komen :)

Mohamadazhan hjDesa said...

raya cina baru ni pun dah jamming jalan raya teruk.hehe. semua ni pengalaman belajar, dah kerja tak dak jamming dah.hehe