as my followers

sila tekan dua atau tiga kali sehari

Thursday, April 7, 2011

isu anjing di SatuMalaysia

assalammualaikum.. apa khabar? aku demam.. adess.. demam + selsema =  takda selera..

dalam minggu ini, dah berapa banyak berita dah aku baca pasal anjing.. maut diserang anjing la, parah diserang anjing la, kereta berkarat dikencing anjing la.. macam-macam... ni review aku 2,3 hari ini.

 






















tu baru minggu ini.. minggu lepas-lepas dan minggu akan datang aku tak letak.. kekeke

aku cerita ini, sebab kawasan rumah aku ini kawasan rumah cina-cina kaya (cina-cina jer yang kaya, melayu semua miskin kat kawasan ini) dan kebanyakkan dari mereka ada bela anjing, kononnya untuk melindungi rumah mereka dari kecurian.. (padahal takde pun pencuri nak curi rumah mereka).. sudah tu, semua anjing yang dibela tu, besar-besar.. kadang-kadang mereka lepas anjing-anjing mereka..

aku perhati, ramai dah budak-budak kena kejar dengan anjing ni.. adik aku dah selalu sangat kena.. aku yang naik kereta ni pon pernah kena kejar dengan anjing-anjing ni.. dah tu, kena kejar, tuan anjing berkenaan buat tak tahu jer.. aku rasa, kalau setakat rm4000, apa sangatlah bagi mereka..




bagi aku, SatuMalaysia kena wujudkan satu akta khas untuk tuan anjing tersebut. sebagai contoh, hukuman sebat bagi pemilik sekiranya anjing mereka menyerang orang yang tidak bersalah (contoh saja) dan gantung hingga mati sekiranya menyebabkan kematian (contoh lagi).. ini baru lah pengajaran... ini tak, rm4000.. seolah-olah nilai nyawa seorang manusia hanyalah rm4000..

rm4000, nak beli jam tag heuer pun tak lepas..
rm4000, nak beli rumah kos rendah pun tak lepas...
rm4000, nak bayar amg e65 pun tak lepas...
rm4000, nak melancong ke mongolia pun tak lepas..
rm4000, nak kahwin pun tak lepas....
rm4000, bla bla bla bla bla bla pun tak lepas...

tapi di SatuMalaysia,
rm4000, nyawa seorang manusia...

12 comments:

anotherstep said...

kalo kat sabah ni mmg byk anjing...

duniajam said...

Dulu mak aku pernah bela anjing 2 ekor..... gambar anjing2 tu pun masih ada...hmmm.... Takleh nak cerita psl aku sedih tiap kali teringat kisah anjing2 ni....

Yuslia Suhana said...

perghhhhh tak boleh lupa pengalaman kena kejar ngn anjing masa nk g tuisyen. Hanjing betol laa!! Kalah watson nyambek!!

p/s:weh, ko tanya aku camne nk check keyword tu kan? check kat nuffnang weh

Khuzrin Kamarudin said...

anjing punya anjing... hahaha..

zalizalu said...

@anotherstep: uik? da tu anjing tu tak serang orang ker>?

@dj: err, apa yang berlaku sebenarnya?

@yuslia: hah? watson nyambek pon kalah? nampak sangat menipu... wakakakaka

@khuzrin: ntah anjing ni.. dasar binatang! hahaha

duniajam said...

Tak mampu aku nak cerita sini.... huhu

remsauce said...

Ada sekali aku lalu berjalan kaki depan rumah orang, itu anjing duduk diam2 kat tepi jalan sana. Sekali aku da lepas jauh sket tba-tba, kena sergah terkam betis kanan aku. pastu itu anjing cabut. sama ada niat nak main2 atau makan aku tak tau pulak. terasa jg gigi menatang tu nak mbenam kat betis, untung tgh guna seluar jeans panjang. tak ada kcederaan direkodkan.

mau jg saman itu orang kasi dia paham.

zalizalu said...

@DJ: takpe2.. sabo je la... huuu.. ad masa citer laa kat aku...

@remsauce: hahahahaha.. masalah jugak.. anjing tu memang nak bermain kot ngan ko.. hahaha

Intan Safira said...

hai.. hehe.. setahu saya la. baka pitbull tak dibenarkan dibawa masuk ke Malaysia.. sebab pitbull ni anjing paling ganas.. cmane diorang leh ade pitbull eh?

zalizalu said...

sebab dorang kaya.... bila dah kaya, apa pon boleh... dan kalau dorang rapat dengan orang2 besar cam najib ke, anwar ke, bukan stakat pitbull, singa pon dorang leh bela...

Intan Safira said...

btl gak 2.. nanti dah kaye sy nk bela rimau bengal.. 2 eko.. haha

dhilla nazli said...

kat umah dhilla. ade anak anjing kene tinggal dengan mak dye.. tpi baba da buang da. =( dye chumil