as my followers

sila tekan dua atau tiga kali sehari

Friday, November 26, 2010

6 Sifat Perempuan Yang Tak Layak di Jadikan Isteri


assalammualaikum...
apa khabar semua... dah lama dah tak update blog ni... cukup lama.. sampai dah berhabuk dah nie... hehehe

kali ni nak tulis skit pasal perempuan.. sekarang ini ramai orang masing-masing mencari pasangan untuk dinikahi... namun ada yang silap dalam memilih isteri... ni ad sedikit artikel pasal perempuan yang tak layak dinikahi.. apa-apa pun, semuanya terletak kepada
anda.. ini hanya sebagai petunjuk untuk anda :)


Al-Anaanah:



















Banyak keluh kesah. Yang selalu merasa tak cukup, apa yang diberi semua tak cukup. Diberi rumah tak cukup, diberi motor tak cukup, diberi kereta tak cukup. Tak redha dengan pemberian yang diberi suami. Asyik ingin memenuhi kehendak nafsu dia saja, tanpa menghiraukan perasaan suami, tak hormat kepada suami apalagi berterima kasih pada suami. Bukannya hendak menolong suami, apa yang suami beri pun tak pernah puas. Ada saja yang tak cukup.


Al-Manaanah:

Suka mengungkit. Kalau suami melakukan perkara yang dia tak berkenan maka diungkitlah segala hal tentang suaminya itu. Sangat mudah hendak membicarakan perihal suami. Tak mengenang budi, tak bertanggungjawab, tak sayang dan macam-macam. Walaupun suaminya sudah memberi perlindungan macam-macam padanya.


Al-Hunaanah:














Ingin pada suami yang lain atau berkenan kepada lelaki yang lain. Sangat suka membanding-bandingkan suaminya dengan suami/lelaki lain. Tak redha dengan suami yang ada.


Al-Hudaaqah:














Suka memaksa. Bila hendak sesuatu maka dipaksa suaminya melakukannya. Pagi, petang malam asyik menekan dan memaksa suami. Adakalanya dengan berbagai ancaman. Ingin lari, ingin bunuh diri, ingin membuat malu suami( merajuk ). Suami dibuat seperti orang suruhannya, bukan sebagai pemimpinnya. Yang dipentingkan adalah kehendak dan kepentingan dia saja.


Al-Hulaaqah:
















Sibuk bersolek atau tidur atau santai-santai hingga lalai dengan ibadah-ibadah asas, seperti solat berjemaah, wirid zikir, mengurus rumah-tangga, berkasih sayang dengan anak-anak.


As-Salaaqah:










Banyak berbicara, menggosip. Siang malam, pagi petang asik menggosip. Apa saja yang suami kerjakan selalu tidak benar dimatanya. Zaman sekarang ni bergosip bukan saja berbicara di depan suami, tapi dengan telefon, SMS, internet, dan macam-macam cara yang lain . Yang jelas isteri tu asyik menyusahkan suami dengan kata-katanya yang menyakitkan.


5 comments:

Amiey White said...

100% agree walaupun amiey pun perempuan sebab amiey srg je perempuan dalam family so agak faham situation yg abg2 amiey ter kena -,-"

zalizalu said...

betul tu amiey..jd amiey kena laa elak diri dari terjangkit penyakit2 camni.. hehe..
bukan semua perempuan boleh ditegur direct...kena guna cara yang bijaksana.. :))

Khairiawani said...

wuhu mintak jauh la sifat sifat ni.

LadyBird said...

semoga dijauhi drp sifat2 cenggini... ameeeennnn..

aimi shahida said...

/me take note.
thnx piokkk 4 sharing :)