as my followers

sila tekan dua atau tiga kali sehari

Friday, August 6, 2010

sambungan pengunaan emas pada jam

Lagi sumber berkenaan hukum emas pada jam

sumber: duniajam

Penggunaan emas pada jam...

Dalam pembuatan jam, banyak bahan digunakan untuk menghasilkan ciptaan yang berkualiti & bermutu tinggi. Salah satunya ialah emas. Penggunaan emas adalah suatu bahan yang lazim digunakan tambah-tambah lagi jika ianya dari jenama terkenal & mewah. Penggunaan emas ini bukan saja cantik malah turut menaikkan lagi harganya.

Sebagai muslim, kita perlu mengikut lunas & hukum hakam yang telah ditetapkan oleh syarak. Janganlah terlalu obses & terlalu minat sampaikan membelakangi agama kita. Penggunaan emas sebagai plated, coating adalah suatu yang lazim. Yang menjadi masalahnya ialah jika emas itu emas tulen. Penggunaan emas tulen oleh muslimah tidak menjadi kesalahan.... yang salahnya jika muslim yang menggunakan emas tulen....

Penggunaan barang kemas hiasan daripada emas oleh lelaki.... hukumnya haram.Disebabkan ragu-ragu tentang penggunaan emas dalam jam tangan, aku telah mengemukakan persoalan ini kepada mereka yang arif termasuklah beberapa Pejabat Mufti negeri di Malaysia. Aku rasa wajib untuk aku sampaikan perkara ni setelah mendapat jawapan yang sahih.
baca lagi disini (link)

2 comments:

Anonymous said...

erm, tkleh bukak la link tu.. nape ekh?

zalizalu said...

boleh...
kalau tak boleh jugak, sila copy link dibawah:

http://duniajam.blogspot.com/2010/05/penggunaan-emas-pada-jam.html