as my followers

sila tekan dua atau tiga kali sehari

Saturday, December 25, 2010

cemerlang PMR dan aliran sains tulen


assalammualaikum... salam hamba tulus tanda ingatan.. buat umat islam di dunia... di hari sabtu... kekekeke.... ternyanyi la plak... ish2... biasa lah, gembira sikit hari ini...hehehe

















suasana sekitar keputusan PMR 23 disember lalu...

pada khamis minggu lepas, keputusan PMR telah keluar.. ramai pelajar telah berjaya dengan cemerlang.. keputusan tahun ini ternyata lebih baik dari tahun lepas.. seramai 30,863 daripada 439,456 calon peperiksaan PMR 2010 memperoleh semua A, peningkatan 0.65 peratus berbanding 28,188 calon tahun lepas.kelantan pula menjadi negeri dengan keputusan terbaik... sekolah imtiaz di terengganu pula di nobatkan sekolah terbaik....apa dah jadi dengan negeri-negeri lain? hahahaa....














masing-masing gembira dengan keputusan cemerlang mereka

dalam membincangkan perihal keputusan cemerlang pelajar-pelajar PMR di malaysia, tiba-tiba aku terfikir akan nasib pelajar-pelajar cemerlang ini.. apakah nasib mereka selepas ini?

apakah mereka akan mengambil aliran sains tulen seperti mana aku pada 5 tahun lalu? kenapa mereka diterapkan ke dalam aliran sains tulen? kenapa pula pelajar yang kurang bernasib baik dimasukkan ke aliran ekonomi, perdagangan, teknik dan sebagainya? adakah semua pelajar yang cemerlang ini akan berjaya dalam aliran masing-masing? atau adakah akan menjadi seperti aku? hahahaha









antara pelajar cemerlang.. tersenyum girang.. apakah nasib mereka selepas ini? :)

aku pelik..

1) adakah HANYA aliran sains yang berupaya meningkatkan ekonomi negara?

2) adakah HANYA aliran sains yang mampu memberikan gaji yang berlipat ganda?

3) adakah SEMUA pelajar(yang sememangnya cemerlang) yang mengambil aliran sains tulen mampu menjawat jawatan tinggi dalam bidang mereka?

4) adakah pelajar cemerlang HANYA untuk aliran sains?

5) apa nasib aliran SELAIN aliran sains seperti ekonomi, perdagangan, teknikal?

6) apakah pelajar cemerlang BOLEH memilih aliran mereka sendiri?

7) kenapa aliran-aliran lain SELALU menempatkan pelajar-pelajar kurang bernasib baik?





















err, bung dan zizie .. tiada kaitan dengan pmr

*hanya soalan yang mampu aku soalkan... aku tak tahu jawapan untuk soalan itu... :)

3 comments:

Khairiawani said...

tak setuju sebab sye bukan la aliran sains tulen.
nape pulak cakap cmtu?
kite dari aliran aliran laen pun blaja kan
kerajaan takkan buat silibus suke suke atau pun membelakangi belia belia bukan?
sumue tu sebab daye usaha atau kemampuan masing masing. mungkin yang bijak tapi mse pmr die jatuh so kne masok aliran bukan sains tapi nnti spm sme jugak die tengok kepada basic subject. math bm bi and skng sejarah kene lulus. aaaaaaa. kan kan. ramai usahawan yang kadang kadang tidak berlatarkan aliran sains pun. so tak setuju la. tu hanye kelas. subject untuk memenuhi minat budak buidak skolah ataupun menjadi kebanggaan mereke semate mungkin. ikot niat, usahe, keyakinan diri. :) so berjaya la mereka walaupun berlainan aliran :))

zalizalu said...

terima kasih khairiawani untuk komen anda...
mungkin betul seorang pelajar pintar takkan dapat keputusan PMR yang baik... itu hanya nasib... tapi sistem pemilihan pelajar bagi saya kurang tepat... sebabnya terdapat diskriminasi terhadap aliran lain... cuba kita tengok, berapa ramai aliran selain aliran sains tulen berjaya dapat street A? hanya sekadar berkongsi pendapat :)

dayah SnoW Heuka said...

btol gak kan.. byk persoalan.. aduhh

Budak2 niyh lark.. antara buleh carry or ta.. dulu masa skola.. ramai gak kawan2 sy dari kelas sains tukar ke sastera...

heee